Ezeket fogyassza, vagy kerülje lefekvés előtt, ha jól akar aludni!

578
HOZZÁSZÓLÁS:

Az étkezés és az alvás egymással összefüggő tevékenységek. Akármilyen csábítóan hangzik egy késő esti csoki, az eredménye az lehet, hogy egész éjszaka nyugtalanul forgolódik majd. A nehéz és/vagy túlzottan fűszeres ételek például arra késztetik az emésztőrendszert, hogy még akkor is javában dolgozz

on, amikor már éjszakai pihenőt kellene tartania. Az egyes ételek és italok nem hatnak mindenkire egyformán, de az kétségtelen, hogy egy részük biztosan ébren tartja Önt is. Gondoljon hát vissza, milyen ételeket vacsorázott aznap, amikor egész éjjel ébren, nyitott szemmel feküdt az ágyon és a mennyezetet bámulta. Ha rájön, mi volt az, hagyja ki az étrendjéből. Néhány próbálkozás után felfedezi majd, hogy melyik étel okozta a problémát.

Lefekvés előtt ne egyen fehérjében gazdag ételeket!

Ha este túl sok fehérjét fogyaszt, azt jelzi az agyának, hogy ideje felkelni és munkához látni. A fehérjék lassabban szívódnak fel, mint a szénhidrátok, hosszabb ideig szolgáltatnak energiát, és így a szervezet számára a legalkalmasabb fegyvert jelentik a fáradtság ellen. Emellett beindítják a dopamin és az adrenalin termelését, s ezek a neurotranszmitterek az éberséghez és a tettrekészséghez szükségesek.

Egyen szénhidrátokat, ha jól akar aludni!

A szénhidrátok – a cukrok és a keményítők – alapvetően nyugtató hatásúak, mert elősegítik a triptofán aminosav átalakulását szero

toninná, és ez a neurotranszmitter szabályozza az alvást, csökkenti a fájdalmakat, az étvágyat és az ingerültséget, ezzel javítja a hangulatot. A cukrok gyorsan felszabadítják a szervezet energiáit, majd visszaesés következik be, mely álmossággal és levertséggel párosul. A keményítők a gabonafélékben, a tésztákban, a burgonyában és a rizsben találhatók. Lassabban, de tartósabban emelik az energiaszintet, mint a cukrok, mert a szervezet ezeket a szénhidrátokat nem szívja fel olyan gyorsan.

A magas szénhidráttartalmú reggeli valószínűleg semmilyen hatással nem lesz az alvási szokásaira. Az viszont merőben más kérdés, hogy mit vacsorázik, és milyen falatokat kap be lefekvés előtt. A legjobb álmot egy könnyű, összetett szénhidrátokból és fehérjékből álló vacsora biztosítja (a szénhidrátok ellensúlyozzák a nagy energiarobbanást, amit a fehérjék okoznak).

A vacsora ideálisan legalább négy órával megelőzi a lefekvést. Néhány, főként összetett szénhidrátokból álló falat (egy fánk, egy tál gabona pehely – nem túl sok tejjel, egy Cerbona-szelet) egy-két órával lefekvés előtt a lehető legnyugodtabb álmot biztosítja.
Egy pici cukorral vagy fehérjével csábítóbbá teheti ezeket a falatkákat: egy kis gyümölcsíz a fánkra vagy kevés alacsony zsírtartalmú tej a gabonapehelyhez nem árt. A szénhidrátok álmosító hatását azonban ne hagyja veszendőbe, mert akkor csak izgatottabb lesz.

Reggelizzen úgy, mint egy király, ebédeljen, mint egy polgár, és vacsorázzon, mint egy koldus

Ily módon a szervezet a napnak abban a szakaszában kapja a legtöbb kalóriát, amikor a legnagyobb szüksége van rá.

Éhesen azonban ne feküdjön le! A korgó gyomor éppúgy elűzi az álmot, mint a túlzott jóllakottság.

Derítse ki, hogy nem szenved-e hipoglikémiában. Ha felébred az éjszaka közepén, édességre vágyik, és drámai hangulat- és energiahullámzást él át, menjen el orvosához vércukorszint ellenőrzésre. A hipoglikémia vagy alacsony vércukorszint kóros állapot, mely orvosi kezelést igényel. Orvosa segítségével meg kell változtatnia étrendjét és étkezési szokásait. Ha túl sok egyszerű szénhidrátot (cukrot) fogyaszt, a vércukorszint emelkedése inzulintúltermelést okoz, az inzulin pedig nemcsak az éppen elfogyasztott cukrokat takarítja el, hanem a vérből is ellopja a glükózt, így létrejön a túl alacsony vércukorszint.

A glükóz az agy üzemanyaga, így annak eltűnése az embert lelassítja és nagyon kimerültté teszi. Ez az állapot a normális alvást is megzavarja, mert a glükóz csökkenése a szervezetben vészállapotot idéz elő, és felgyorsul a vészhelyzetre jellemző hormonok termelődése.

Az alacsony vércukorszint más úton is kihat az alvásra. A hirtelen felszökött vércukorszint csökkenésekor éhség lép fel. Azok, akik a rendes étkezések helyett sok cukros édességet esznek, elveszítik azokat az időjelzőket, melyeket a szervezet a rendszeres étkezésektől nyer, és emiatt az alvás természetes ritmusa is felborul.

Lefekvés előtt ne fogyasszon tirozintartalmú sajtokat és egyéb ételeket!

Ha a tirozin aminosav a szervezetbe kerül, átalakul egy másik anyaggá, mely serkenti a dopamin és a noradrenalin termelődését. Az utóbbi neurotranszmitterek pedig feltöltik az agyat, figyelmessé és éberré teszik az embert. ami igazán nem a nyugodt alvás előfeltétele. A lefekvés előtt közvetlenül elfogya

sztott tirozinban gazdag ételek szívdobogásérzést is kiválthatnak. ami zavarja az alvást. Közéjük tartoznak az érett sajtok, például a stilton, a kék sajtok és a parmezán, valamint egyes lágy sajtok, például a mozzarella, a svájci, a Gruyere és a feta sajt. A vörösbor, a joghurt, a tejföl. az érlelt és füstölt húsok és halak. az élesztőkészítmények, a padlizsán, a burgonya, a spenót és a paradicsom is tartalmaz tirozint.
A tej is tele van tirozinnal, s a fogyasztása azzal a kellemetlen hatással járhat, hogy éppen akkor tölti fel energiával a szervezetünket. amikor a legkevésbé volna rá szükségünk. Senkinek sincs értelmes, tudományos igényű magyarázata arra, hogy egyes embereknek miért segít elaludni a meleg tej. melyet gyakran ajánlanak altatóként. Igaz, hogy triptofánt is tartalmaz, és ez az aminosav elősegíti a szerotonin termelődését, de a legtöbb szakértő szerint a tejben túlságosan sok egyéb aminosav található. Így nem valószínű. hogy túl sokat tehetne a szerotonin termelődés érdekében.

Mit fogyasszon elalvás előtt?

Fogyasszon nyugtató, altató hatású ételeket és gyógynövényeket A gyógynövényeket évszázadok óta használják álmatlanság ellen.

A természet enyhe altató- és nyugtatószerei közé sorolható az ánizs, a zellermag, a szegfűszeg, a kömény, az édeskömény, a fokhagyma, a gyömbér, a méz, a citromhéj, a majoranna, a hagyma, a narancshéj, a petrezselyem, a zsálya, a fodormenta,  a cukor és a koffeinmentes tea. Szintén az alvásjavító szerek közé sorolják a macska mentát, a Boldogasszony papucsát, a kamillát, a golgotavirágot, a vízmelléki csukókát és a valeriána-gyökeret is.

Lefekvés előtt igyon valeriána- (macskagyökér-) teát

Lefekvés előtt háromnegyed órával fogyasszon el egy csésze valeriána– vagy golgotavirág-teát. Mindkét gyógynövényt évszázadok óta használják a népi gyógyászatban nyugtatóként. Főleg a valeriánáról mondják, hogy megkönnyíti az elalvást és elősegíti az éjszakai nyugalmat. Európában, ahol sokkal elterjedtebb a gyógynövények alkalmazása, mint Amerikában, a szabad forgalomban lévő szerek közül elsősorban a valeriánát ajánlják nyugtatóként.
Ehhez a szerhez nem alakul ki hozzászokás, és ha megfelelő mennyiségben alkalmazzák (két teáskanál fú egy csésze forró vízbe), másnap reggel nem lesz álmos tőle az ember. Túladagolása azonban fejfájást, hányingert és kábultságot okozhat. Mindkét növényből egy-két gramm szárított gyökeret vagy fél-egy teáskanálnyi folyékony kivonatot kell tenni egy csésze forró vízbe.

578
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]